Ryszard Czarnecki w tygodniku „Sieci”: Polacy, idźmy z Trumpem! » W nowym numerze „Sieci” Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego w zaskakującym wywiadzi... O pożytku głupoty i jeszcze raz o budowie CPK » Nie musiałem zbyt długo czekać na odpowiedź, choć z góry wiedziałem, że taka będzie musiała nastąpić... T. Rakowski ocenia: Dwie drużyny w Gdańsku » O wyniku wyborczym PiS w Gdańsku, o rozłamie wewnątrz partii i kampanii, która była prowadzona dwuto... Gdańska rada: liderzy i outsiderzy » Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady miasta uzyskała Aleksandra Dulkiewicz, k... Zmiana jednak jest możliwa » Wybory samorządowe przyniosły wiele niespodzianek. Druga tura w Gdyni bez udziału Wojciecha Szczurka... Nowa Rada Miasta Gdańska 2024-2028 » Koalicja Obywatelska zwiększyła swój stan posiadania w Radzie Miasta. Aż czterech radnych mniej będz... KO zyskuje dwa mandaty, PiS traci trzy w sejmiku pomorskim » W wyborach do sejmiku województwa pomorskiego zwyciężyła KO z wynikiem 43,84 proc. PiS uzyskało 25,7... Magdalena Czarzyńska-Jachim wygrała wybory na prezydenta Sopotu » Według danych Państwowej Komisji Wyborczej ze wszystkich sopockich obwodowych komisji, na Magdalenę ... W tygodniku „Sieci”: To bitwa mojego życia » Na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci” Zbigniew Ziobro, były minister sprawiedliwości i prokurat... W Gdańsku Aleksandra Dulkiewicz wygrała w I turze » W Gdańsku w wyborach prezydenckich Aleksandra Dulkiewicz wygrał w I turze. Urzędująca prezydent uzys...
Reklama
Gdańska rada: liderzy i outsiderzy
piątek, 12 kwietnia 2024 15:13
Gdańska rada: liderzy i outsiderzy
Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady
Energa Wybrzeże nie dogoniła Wilków
poniedziałek, 15 kwietnia 2024 14:24
Energa Wybrzeże nie dogoniła Wilków
Po fatalnym początku meczu Energa Wybrzeże goniła Cellfast Wilki
Bolesna porażka Lechii, Jaguar znów zwycięski
piątek, 12 kwietnia 2024 15:35
Bolesna porażka Lechii, Jaguar znów zwycięski
I LIGA FORTUNA
Radość w Gdyni, niepokój w Gdańsku.
Lechia odzyskała pozycję lidera
niedziela, 14 kwietnia 2024 16:59
Lechia odzyskała pozycję lidera
Lechia wykorzystała potknięcie Arki i odzyskała fotel lidera.

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
niedziela, 07 kwietnia 2024 14:42
W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
Ostatnio trafił w moje ręce linoryt polskiego ekspresjonisty

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Coppelia
wtorek, 09 kwietnia 2024 15:19
Coppelia
Bardzo trudno we współczesnym teatrze trafić na klasykę w
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Włoskie wahadełko a gospodarczy patriotyzm

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
wtorek, 03 czerwca 2014 13:21

Posłowie opozycji chcą zwołania nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, na której koalicja rządząca wytłumaczyłaby swoje działania wokół przetargu na pociąg Pendolino (wahadełko). Posłowie domagają się m.in. udzielenia przez ministra infrastruktury i rozwoju kompleksowej informacji dotyczącej umowy na zakup taboru kolejowego. 


Po niedawnej zapowiedzi wicepremiera Janusza Piechocińskiego (PSL), że kontrakt może zostać zerwany, nad najdroższy gadżet ex-ministra Sławomira Nowaka, byłego lidera pomorskiej Platformy Obywatelskiej RP i Cezarego Grabarczyka, wiceprzewodniczącego PO, nadciągnęły czarne chmury. Pozostaną w ich albumach ładne zdjęcia na tle pociągu, który będziemy spłacać latami.


Patriotyzm gospodarczy nie sprowadza się tylko do kupowania polskich produktów, co wspiera rodzimych producentów i chroni miejsca pracy. To także edukacja i długofalowa polityka gospodarcza państwa wspierająca rodzimych wytwórców, promocja polskich marek, polityka podatkowa państwa, uściślenie i ujednolicenie systemu finansowego, tak by wielkie hipermarkety i banki nie uciekały od podatków. 


Made in Zachód?
Nie bacząc, że produkujemy lokomotywy „Husarz” i nowoczesne składy pociągów, zamówiliśmy w ALSTOM we włoskim Savigliano owe Pendolino – „wahadełko”, które witaliśmy z propagandowymi splendorami.


Tymczasem niemal bez echa przeszedł fakt, iż w połowie kwietnia na trasę Gdynia – Wrocław wyjechał pociąg z nowoczesnymi wagonami. Zastosowano w nim ciśnieniowo-szczelne przejścia międzywagonowe, co umożliwia zestawienie składu o charakterystyce zbliżonej do pociągu zespolonego, jakim jest m.in. Pendolino. Wagony są dostosowane do jazdy z prędkością eksploatacyjną 160 km na godz. Skład wyprodukowała poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych im. Hipolita Cegielskiego. 


Gdyby rząd włożył 2 mld złotych w bydgoskie zakłady PESA, które robią składy m.in. dla Niemiec i Rosji, w NEWAG z Nowego Sącza, w fabrykę H. Cegielskiego i w poznańskie ZNTK, zamiast wydawać je na Pendolino, to mielibyśmy potężnych eksporterów. 


W maju br. fabryka Autosan, której początki sięgają 1832 r., została wystawiona na sprzedaż. Zakład wciąż produkuje autobusy i realizuje kontrakty oraz… zdobywa nowe, a Prokuratura Okręgowa w Krośnie prowadzi śledztwo w sprawie upadłości fabryki.


Gospodarka na uwięzi
Po 25 latach mamy 70-procentowy udział kapitału zagranicznego w gospodarce i blisko 400 mld dolarów długu zagranicznego, co ma potężny wpływ na gospodarkę.


Mamy skolonizowaną gospodarkę, zwłaszcza w sektorze bankowym więc koszty kredytów konsumenckich są trzykrotnie wyższe niż w strefie euro. Nie mamy własnych wielkich sieci handlowych, własnego przemysłu motoryzacyjnego, cementowni. Nawet wiodące gałęzie gospodarki, jak przemysł petrochemiczny, chemiczny czy energetyczny – są uzależnione od zamówień zagranicznych i dostaw komponentów z zagranicy.


Komisja śledcza
Grupa posłów PiS chce zwołania nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury - w sprawie zakupu i wdrożenia taboru kolejowego Pendolino. Realizacja tego kontraktu jest zagrożeniem dla sektora kolejowego i dla państwa - uważają wnioskodawcy.


Były minister transportu Jerzy Polaczek (PiS), który reprezentuje wnioskodawców, poinformował, że wniosek poparli zasiadający w komisji infrastruktury posłowie PiS, a także dwóch posłów SLD. Zdaniem Polaczka przewodniczący komisji infrastruktury będzie musiał zwołać takie posiedzenie w ciągu 30 dni. Posłowie oczekują od ministra odpowiedzi na pytanie „czy narastające gwałtowne problemy w realizacji umowy zakupu Pendolino wynikające z kosztów obsługi tejże umowy, problemów technicznych oraz systematycznego od kilku lat spadku ilości przewożonych pasażerów grożą bankructwem spółki. Chcą też poznać ocenę, jak zakup Pendolino wpłynie na kolejowy ruch pasażerski oraz ceny biletów.
Po niedawnej zapowiedzi wicepremiera Janusza Piechocińskiego, że kontrakt może zostać zerwany, nad najdroższy gadżet ex-ministra Sławomira Nowaka nadciągnęły czarne chmury.


PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. 6 maja b.r. minął termin przekazania PKP Intercity pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi  PKP Intercity nie może odebrać składów, które nie są zgodne z zamówieniem, czyli nieposiadających homologacji na 250 km/h, a Alstom uważa, że problemem, który wydłuża proces homologacji jest brak odpowiedniej infrastruktury w Polsce, która uniemożliwia przeprowadzenie odpowiednich testów.


Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego 20 pociągów przez 17 lat.
ASG


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież