Turystyka i turysta coraz bardziej uzależnieni są od Internetu. On ją promuje, a nam podpowiada w jaki sposób, i jak mamy korzystać z turystycznych propozycji. Taki głównie wniosek nasuwa się po konferencji, pn. "Nowe trendy w turystyce", zorganizowanej 13 marca przez Gdańską Organizację Turystyczną.
Jej prezes zarządu Anna Górska powiedziała na wstępie, że jest to już czwarte spotkanie z tego cyklu. Zainteresowanie nim było tak duże, że zabrakło wolnych miejsc dla wielu chętnych. Dowodzi to, że pojawiające się w turystyce nowe trendy są zagadnieniem interesującym i ważnym dla przedstawicieli tej branży. W gdańskim hotelu Radisson Blu zgromadziło się 250 osób.
W ramach kilku wykładów dowiedzieli się oni m.in. od prelegenta, filozofa z wykształcenia Szymona Sikorskiego, prezesa Zarządu Publicon i Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, że w promocji turystyki jest prymat formy nad treścią. Aby jednak informacja była ciekawa i zainteresowała potencjalnego turystę, musi być ona ciekawa. Obecnie, w epoce obrazkowej, musi ona zawierać nawet krótkie filmiki, aby oferta do nas zachęcająco przemówiła. Jest to o tyle istotne, ponieważ obecnie najpowszechniejszym źródłem pozyskiwania informacji są internetowe przeglądarki. Korzysta z nich 79 proc. internautów. Do nich też informacje trzeba kierować kilkakrotnie, po to aby stały się skuteczne. Warto więc odwoływać się do bardziej chwytliwych wartości społecznych. Prelegent ten uznał też, że znajdujemy się obecnie w okresie przejściowym, przechodzenia z czytania i przeglądania gazet do tabletów.
Na pytania, czy warto konkurować mitem (narracją) produktu turystycznego i czy może to być klucz do sukcesu strategii, odpowiadał Jacek Smit Kowalski, z ogromnym doświadczeniem turystyczny ekspert. W jego ocenie turystyka we współczesnym świecie jest ucieczką od rzeczywistości. Jest ona rezerwatem wolności. Ostatnią wyspą, którą rządzą ludzkie zmysły. Jest to też ucieczka w świat bajkowy. Jako mieszkańca Krakowa, jego bardzo niepokoi zanikająca w Polsce agroturystyka, w której powinniśmy być potęgą. Ale ona niestety została u nas wadliwie zrozumiana i przerodziła się w komfort miejskiego wypoczynku. A ludzie właśnie od tego uciekają, pragną czegoś innego, prostego, a nie luksusów.
Natalia Hatalska, blogerka, ekspert w alternatywnych formach komunikacji marketingowej mówiła o wykorzystaniu nowych mediów i technologii w promocji produktów turystycznych. Jest tak wiele nowych internetowych ofert, łącznie z bransoletkami podpowiadającymi nam co i jak mamy zwiedzać, że podołają sobie z tym jedynie młode pokolenia. Te, dla których zdobycze współczesnej elektroniki są tym, czym klocki lego dla ich rodziców. Co niepokojące, że przy tym rozwoju elektroniki, obecnie ludzie czują się coraz bardziej zagubieni i coraz bardziej potrzebują mieć poczucie istnienia. Obawiają się odrzucenia i dlatego częste łączenia internetowe z bliskimi, znajomymi, upewniają ich, że są zauważalni, że jeszcze mają jakąś więź głównie z rówieśnikami. To dowodzi, że Internet nami owładnął niemal całkowicie. Tak też jest i w turystyce, która bez tego narzędzia praktycznie nie istnieje.
Podczas konferencji wręczono trofea autorom pomysłów, które uznano za najlepsze w konkursie „Gdański Produkt Turystyczny 2013". Nagroda główna została przyznana firmie Darkis Travel S.C. za „Rejsy turystyczne do Westerplatte” statkami stylizowanymi na Galeony. Ta oferta spotkała się z szerokim poparciem kapituły złożonej z ekspertów z branży turystycznej. A to dlatego, gdyż łączy ona w sobie trzy atrakcje, tj. rejs, opowieści o historii zabytków oraz koncert szantowy na żywo, co jest nie lada atrakcją dla turystów.
Z zainteresowaniem kapituły konkursu, uzyskując wyróżnienie, spotkał się także produkt Bursztynowy Gdańsk, zgłoszony przez Karczmę Piwną Gdański Bowke. Jest to połączenie najważniejszych cech regionu, tj. bursztynu wraz z krótką podróżą kulinarną w postaci bursztynowej uczty, która pobudza nasze zmysły smakowe turystów.
Nagroda wyłoniona przez plebiscyt internetowy została przyznana międzynarodowemu wydarzeniu jakim jest Baltic Sail Gdańsk, a które zostało przedstawione przez Fundację Gdańsk, uzyskując największą liczbę głosów. Zwycięski produkt, to jedna z największych imprez żeglarskich w Polsce. W 2013 roku Baltic Sail Gdańsk odbędzie się w dniach 4-7 lipca.
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
- 16/03/2013 22:20 - Gwiazdy lat 80-tych ściągają tłumy
- 16/03/2013 14:17 - Platforma Oburzonych w Sali BHP
- 15/03/2013 19:20 - Zamordowany w potrójnym zabójstwie nie był marszandem
- 15/03/2013 13:43 - Porcelana, która pamięta dawny Gdańsk
- 15/03/2013 13:39 - Okrutna zbrodnia na Głównym Mieście – powołana policyjna specgrupa
- 14/03/2013 20:51 - Makabryczna zbrodnia na gdańskiej starówce
- 14/03/2013 17:48 - Nowa Wałowa. Coraz więcej wątpliwości. Dlaczego kontrakt nie jest jawny?
- 14/03/2013 09:42 - Konkurs na najemcę i inwestora w jednym
- 14/03/2013 09:01 - Dośla: Zwrócić Państwo obywatelom!
- 13/03/2013 11:21 - Hala Olivia zabytkiem?