O katastrofalnej sytuacji w polskim kolejnictwie mówiono 18 marca w Gdyni na spotkaniu przedstawicieli kolejowych związków zawodowych oraz pracowników i menedżerów różnych kolejowych spółek.
W spotkaniu uczestniczyli specjalnie zaproszeni goście, na zdjęciu powyżej, od lewej: przewodniczący Wojewódzkiej Rady SLD w Gdańsku Jerzy Śnieg, poseł i przewodniczący SLD Leszek Miller, przewodniczący Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych R.P. w Gdyni Cargo Tadeusz Tuma oraz europoseł SLD Bogusław Liberadzki.
Jako pierwszy głos zabrał pełniący rolę gospodarza spotkania Tadeusz Tuma, który omówił aktualną bardzo złą sytuację na PKP. Przede wszystkim zwrócił uwagę na brak zachowania bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W jego ocenie nie jest odpowiednio realizowany ogłoszony w 2012 roku przez ministra transportu Sławomira Nowaka program bezpieczeństwa dla kolei opracowany po tak bolesnym w skutkach wypadku pod Szczekocinami. Ponadto trwające miesiącami negocjacje w sprawie ulg przejazdowych dla kolejarzy i ich rodzin pokazały jakie jest nastawienie ludzi odpowiedzialnych za kolej w naszym kraju. Kolejarzy niepokoi zatwierdzona przez zarząd PKP PLK 15 lutego 2013 roku lista około stu odcinków linii kolejowych, tj. łącznie około 2 tys. km, które mają zostać wyłączone z eksploatacji. W ramach restrukturyzacji planuje się na kolei zredukować zatrudnienie o 7 tys. pracowników. Jak się to ma do obowiązku państwa wobec obywateli zapewnienia im dostępu do transportu publicznego? Równie niepokojąca jest rosnąca biurokracja w centralach licznych spółek kolejowych. Prezes PKP SA Jakub Karnowski decyzją z dnia 10 września 2012 r. zmienił strukturę organizacyjną, z dotychczasowych 13 biur powołując 21 departamentów, tj. tyleż dyrektorów i 25 ich zastępców, a także 66 naczelników wydziałowych i 17 pracowników w randze dyrektorów.
Zebranych pracowników polskiej kolei zaniepokoiło również to, że w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko na dofinansowanie inwestycji kolejowych w Polsce na lata 2007-2013 przeznaczono 4,8 mld euro, tj. 20 mld zł. Spora część tego może nam przepaść, bo nie zdołamy tych pieniędzy zagospodarować, gdyż ślimaczą się procesy projektowe kolejowych inwestycji. Ponadto sposób prowadzenia prywatyzacji spółek kolejowych przez obecną ekipę rządzącą, to kosztowne i nieprzemyślane działania. Z trybu postępowań prywatyzacyjnych można wnioskować, iż brak jest podstawowej wiedzy urzędników i decydentów przed uruchamianiem procesów prywatyzacyjnych poszczególnych spółek.
Tadeusz Tuma powiedział również o innej frasobliwości warszawskiej centrali. Otóż za kilka miesięcy dostarczone zostaną do Polski z Włoch pociągi Pendolino. Mają one garażować pod dachem w hali napraw taboru kolejowego w Gdyni. A to wiąże się z likwidacją około stu miejsc pracy. Jak to wytłumaczyć ludziom i ich rodzinom?
Europoseł Bogusław Liberadzki dokonał porównania polskiej kolei do niemieckiej. Nasza się zwija, a naszych zachodnich sąsiadów rozwija. U nas 20 lat temu przewoziliśmy rocznie miliard pasażerów, a obecnie jedynie 240 mln. W Niemczech przy stałym wydłużaniu tras i zwiększaniu taboru oraz zatrudnienia, przewozi się obecnie 2 mld 200 mln pasażerów rocznie. My potworzyliśmy na kolei dziesiątki spółek przez co użytkownik płaci o 40 proc. więcej za bilet czy przewóz towarów. SLD - jak zapewnił Bogusław Liberadzki, a co poparł szef gdańskiej SLD Marek Formela - będzie dążyło do konsolidacji polskiej kolei. Mają na nią powrócić pozwalniani fachowcy, bo PKP musi się rozwijać.
Leszek Miller wzburzył się informacją o rozroście kolejowej biurokracji przez prezesa PKP Jakuba Karnowskiego. Zapowiedział złożenie do Sejmu aktu oskarżenia wobec takich poczynań. Miller poprosił zebranych, aby pytali kandydatów do wyborów samorządowych w 2014 roku oraz do wyborów do Sejmu i Senatu w 2015 roku, jak będą rozwiązywali problemy związane z rozwojem i bezpieczeństwem na kolei? Jak postrzegać będą służbę zdrowia i szkolnictwo? Czy tak jak obecnie rządzący będą się tego pozbywać na rzecz prywatyzacji? Może wreszcie Polacy zastanowią się, za kim będą głosować...
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 20/03/2013 15:24 - Jakie kwalifikacje i umiejętności potrzebne są na regionalnym rynku pracy?
- 20/03/2013 14:27 - Sprostowanie – „Bój o media w Spółdzielni Mieszkaniowej Rozstaje”
- 20/03/2013 08:15 - Protest instruktorów nauki jazdy - GALERIA
- 20/03/2013 08:11 - Wielki protest na jesieni – 6xTak
- 19/03/2013 21:49 - Kusznierewicz nowym kapitanem Fundacji Gdańska
- 18/03/2013 10:00 - 30-lecie Hospicjum im. ks. E. Dutkiewicza w Gdańsku
- 18/03/2013 09:46 - Gdańscy ludzie kultury uhonorowani ,,Splendorami” po raz czterdziesty
- 17/03/2013 22:37 - Wieczór Grecki w Restauracji Hotelu Gdańsk - GALERIA
- 17/03/2013 14:26 - Marek Kacprzak konsulem honorowym Republiki Austrii w Gdańsku
- 16/03/2013 22:20 - Gwiazdy lat 80-tych ściągają tłumy