Przy drodze rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w centrum Wrzeszcza (pomiędzy ulicami Konopnickiej i Dmowskiego), montowany jest jeden z pierwszych systemów zliczających rowerzystów w Polsce. Na wyświetlaczu pojawiać się będzie liczba rowerzystów, którzy danego dnia jadą trasą w obydwu kierunkach, liczba rowerzystów na trasie w skali roku oraz - dodatkowo - aktualny czas, data i temperatura powietrza.
- Nikogo nie dziwi zliczanie liczby samochodów w mieście, twierdzi Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej UM Gdańsk. - Teraz będziemy wiedzieć, ile osób porusza się na rowerach. Instalacja liczników rowerowych to rozwiązanie popularne w wielu europejskich miastach. Poza dostarczaniem danych liczbowych, pomagają one promować rower jako codzienny środek transportu. Każda osoba mijająca licznik, może sobie dzięki niemu uzmysłowić, ilu rowerzystów codziennie podróżuję tą trasą.
Pomiar natężenia ruchu rowerowego odbywa się automatycznie dzięki czujnikom (pętlom indukcyjnym), zatopionym w nawierzchni drogi rowerowej i zliczającym przejeżdżających rowerzystów.
Zakup systemu zliczającego rowerzystów za kwotę 71 340 złotych sfinansowano ze środków unijnego projektu abc.multimodal.
W ten europejski projekt oprócz Gdańska, zaangażowane są również inne miasta, jak niemiecki Rostok czy szwedzki Kalmar oraz prorowerowe organizacje pozarządowe.
Celem projektu jest podnoszenie znaczenia rowerów jako środka transportu w miastach poprzez zmianę nastawienia polityków, planistów miejskich oraz mieszkańców. Chodzi o to, aby lepiej zintegrować ruch rowerowy z systemem transportu publicznego i zmienić kulturę przemieszczania się zwłaszcza w miastach.. Aby to osiągnąć, projekt wspomaga wymianę doświadczeń partnerów biorących udział w planowaniu infrastruktury i usług dla rowerzystów oraz wspiera akcje promocyjne i edukacyjne.
Działania koncentrują się w dwóch obszarach, tj. planowania i promowania ruchu rowerowego. Część planistyczna zaczyna się analizą porównawczą najlepszych praktyk w danym kraju oraz opracowaniem planu działań. Następnie poszczególne miasta przeprowadzają analizę grup docelowych oraz są gospodarzami warsztatów, mających na celu opracowanie lokalnych rozwiązań. Powstałe w ten sposób plany są omawiane na międzynarodowych warsztatach.
Także część promocyjna zaczyna się od analizy najlepszych praktyk w kampaniach promocyjnych, ich ewaluacji oraz przygotowania wspólnego planu działań. Wszyscy partnerzy przygotowują kampanię skierowaną do grup docelowych w swoim regionie. I tak dla przykładu w Rostoku są to osoby podróżujące z przedmieść do centrum miasta, a w Kalmarze – konsumenci i właściciele sklepów w dzielnicach handlowych, zaś w Gdańsku – pracownicy samorządowi i dziennikarze.
Wła-49
- 18/11/2013 13:06 - 17 proc. zainteresowanie lotami kosmicznymi
- 18/11/2013 08:30 - Studenci oddają krew
- 15/11/2013 19:23 - Banasik: Muzyka pozwala mi się spełniać i zajrzeć w głąb siebie
- 15/11/2013 19:05 - Miniatura pomnika Jan Paweł II i Ronald Reagan w berlińskim muzeum
- 15/11/2013 15:25 - Zegarek ministra Nowaka zatrzymał jego polityczną karierę
- 14/11/2013 19:49 - 2. posiedzenie Młodzieżowej Rady Miasta Gdańska
- 14/11/2013 19:43 - Eksperci prawa lotniczego i kosmicznego na międzynarodowej konferencji w Gdańsku
- 14/11/2013 19:35 - Tajna cena wody poniżej inflacji?
- 14/11/2013 12:13 - Prezydent Adamowicz na Zaspie-Młyniec: Na remonty brak środków
- 13/11/2013 20:10 - Do piątku prezydent musi złożyć projekt budżetu na 2014 rok