Od kilku miesięcy słyszymy zatroskane głosy polityków rządzącej partii z jej liderami Donaldem Tuskiem i Ewą Kopacz na temat polskiego węgla. Tymczasem strategiczny punkt jego przeładunku znajdzie się w obcych rękach – maltańskiej spółki. Polskie konsorcjum „Węglokoks-PKP Cargo” nie zostało dopuszczone do negocjacji.
Radni PiS, Grzegorz Strzelczyk, Kazimierz Koralewski, Piotr Gierszewski i Jacek Teodorczyk zaalarmowani przez związkowców z „Solidarności”, zwrócili się do urzędującego prezydenta miasta Gdańska Pawła Adamowicza, jednocześnie przewodniczącego Rady Nadzorczej Morskiego Portu Handlowego Gdańsk z interpelacją dotyczącą sprzedaży spółki „Port Gdański Eksploatacja”. Prywatyzacja, w której pominięto polskie konsorcjum, a udzielono wyłączności maltańskiej firmie budzi ich zaniepokojenie. Wyłączność na negocjacje ma maltańska spółka Mariner Capital, zarządza ona m.in. Bałtyckim Terminalem Kontenerowym w Rydze. Radni PiS chcą wiedzieć jaki było stanowisko prezydenta Gdańska w kwestii udzielenia wyłączności w negocjacjach maltańskiej spółce i zapytują:
1. Jakimi kryteriami i priorytetami kieruje się pan Prezydent przy wyborze inwestora, nabywcy spółki „Port Gdański Eksploatacja”.
2. Jaka jest opinia pana Prezydenta o polskim konsorcjum „Węglokoks-PKP Cargo” jako potencjalnym nabywcą spółki „Port Gdański Eksploatacja”.
3. Jakie decyzje w sprawie sprzedaży spółki „Port Gdański Eksploatacja” będzie promował pan Prezydent po upływie terminu w dniu 17.11.2014 wyłączności na negocjacje firmy „Mariner” i czy dopuszcza pan możliwość powrotu polskiego konsorcjum „Węglokoks-PKP Cargo” do negocjacji?
- Sprawa jest bulwersująca. Pomija się polskie konsorcjum by oddać w ręce firmy z innego państwa newralgiczny punkt przeładunku węgla. Niestety, głównie importowanego. Państwo polskie straci kontrolę nad importem węgla. Chcemy wiedzieć jaka jest ta układanka i dlaczego tak się dzieje, że wyłącza się rodzimy podmiot, a tyle mówi się jednocześnie w rządzie PO-PSL o ratowaniu kopalń i deklaruje się pomoc dla Śląska. Pytamy polityka PO, Pawła Adamowicza, który przewodzi radzie nadzorczej portu. Oczekujemy też reakcji i zajęcia stanowiska od Włodzimierza Karpińskiego, ministra Skarbu Państwa, także polityka PO. Minister nie może zachowywać się biernie, gdyż idzie tutaj ważne o interesy Skarbu Państwa, czyli nas, obywateli – wylicza Grzegorz Strzelczyk, lider klubu PiS w RMG.
- Mariner nieustannie stara się zdobyć, rozwijać i działać strategicznie na terminalach przeładunkowych portów morskich na rynkach wschodzących, by tworzyć wartość dodaną w łańcuchu logistycznym – deklaruje na swej stronie internetowej maltańska spółka.
Termin odpowiedzi na interpelację mija 12 listopada. Kadencja Rady Miasta Gdańska i prezydenta Adamowicza upływa 14 listopada.
ASG
Inne artykuły związane z:
- 05/11/2014 14:48 - Przedwyborcze debaty w szkołach - uczniowie nie są zainteresowani
- 05/11/2014 14:43 - Pomysły SLD na rewitalizację i bezpieczeństwo miasta
- 03/11/2014 18:09 - Tarasiewicz: Monitorowanie władzy jest ważne, ale kiedy miasto rozwija się w niepożądanym kierunku, trzeba wziąć sprawy w swoje ręce
- 03/11/2014 14:11 - Pracodawcy narzędziem prezydenta - ostry protest W. Bartelika
- 31/10/2014 19:51 - O samorządzie bez radnego - czy Adamowicz agituje w szkole?
- 30/10/2014 18:53 - Korzeniewska: W Gdyni nigdy noszenie teczki za politykiem nie będzie kluczem do kariery
- 30/10/2014 18:46 - Uczeń, pracodawca – każdy głos, a nie Kodeks liczy się w prezydenckiej kampanii?
- 30/10/2014 18:43 - MTU zintegrowane z ERGO Hestią
- 30/10/2014 18:38 - Orski: Bądźmy ostrożni na drogach 1 listopada
- 30/10/2014 18:36 - Patrole Straży Miejskiej w okresie Dnia Wszystkich Świętych