II Pomorska Uczniowska Konferencja Naukowa » Około 300 uczniów z pomorskich szkół wzięło udział w II Pomorskiej Uczniowskiej Konferencji Naukowej... Franciszek Szmyt – polski kupiec gdański » Franciszek Szmyt, Polak, kupiec gdański ur. 24.01.1895 pochodził z poznańskiego (Kościan) z rodziny ... Konwencja PiS w Gdańsku: Elity w Gdańsku służą sobie same » - Chcemy spełniać te małe i duże marzenia mieszkańców naszego miasta, są one bardzo nie wymagające, ... Karol Rabenda: Będziemy iść w stronę Gdańska zwróconego ku interesom j... » Z Karolem Rabendą, wiceprezesem partii Porozumienie, kandydatem Zjednoczonej Prawicy do Rady Miasta ... Z zarzutami w radzie nadzorczej spółki Arena Operator, bo Adamowicz za... » Urzędniczka z zarzutami prokuratorskimi, zawieszona na czas postępowania zastępczyni dyrektora Wydzi... PKN Orlen ma plan ekspansji. Połączenie z Lotosem to pierwszy krok » Daniel Obajtek, były wójt Pcimia i były prezes ENERGA SA, obecnie prezes zarządu PKN Orlen uważa, że... Kacper Płażyński przedstawił swoją drużynę » Kacper Płażyński, kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Gdańska, przed siedzibą Rady Miasta pr... III Gdański Piknik Patriotyczny » Na terenie Sali BHP odbył się III Gdański Piknik Patriotyczny. - Głównym przesłaniem tej edycji Pikn... Korekty PiS do sejmiku i rady miasta - Kanthak i Rabenda liderami? » Jak nieoficjalnie dowiedziała się "Gazeta Gdańska", na listach Prawa i Sprawiedliwości do rady miast... Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta.... » Wielu z nas skorzysta lub skorzystało z usług linii lotniczych. Przeloty już dawno przestały być eks...
Reklama
Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta...
piątek, 14 września 2018 12:55
Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta...
Wielu z nas skorzysta lub skorzystało z usług linii lotniczych. Prze ...
MH Automatyka przeważała, ale przegrała po karnych
niedziela, 23 września 2018 21:15
MH Automatyka przeważała, ale przegrała po karnych
Niedosyt mogą czuć hokeiści MH Automatyki. Gdańszczanie w hali Oli ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Krystyna Jacobson - nestorka sopockiego malarstwa
poniedziałek, 17 września 2018 18:59
Krystyna Jacobson - nestorka sopockiego malarstwa
Prawdopodobnie należy do najstarszych żyjących studentek prof. Artu ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
wtorek, 11 września 2018 17:40
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
Jubileuszowy Festiwal Niepokorni Niezłomni Wyklęci zacznie się w Gd ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
środa, 14 czerwca 2017 13:58
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...
Ocena użytkowników: / 8
SłabyŚwietny 
piątek, 19 lipca 2013 16:13

Gdańsk angażuje 133 miliony złotych w inwestycję, która służyć ma głównie Morskiemu Portowi Gdańsk, przedsiębiorstwu, w którym miejskie udziały stanowią... 2 procent. Skarb Państwa jest głównym udziałowcem portu, ale to Gdańsk dźwiga ciężar inwestycji. Zarząd portu, ani minister finansów, ani minister gospodarki morskiej i budownictwa nie wysupłali na inwestycję złotówki. Przewodniczącym Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

 

Portowym przeładunkom dużo bardziej przyda się nowoczesna kolejowa bocznica do załadunku kontenerów niż most wantowy i tunel pod Wisłą.
W dobie tzw. wolnego rynku i unijnego dofinansowania – samorządy zadłużają się by zrealizować inwestycje. Jeszcze nie jesteśmy płatnikami netto do unijnej kasy (płatnicy netto to kraje, które wpłacają do unijnego budżetu więcej, niż z niego dostają). Z czasem przyjdzie  spłacić długi.   
Pomniki władzy jak Europejskie Centrum Solidarności, Teatr Szekspirowski, gigantyczny stadion PGE Arena imponują rozmachem. Do tej listy dołączył Tunel pod Martwą Wisłą – drogowa przeprawa pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku. 


Tunel jest elementem budowanej Trasy Słowackiego. Połączy zachodnią część miasta z Wyspą Portową, gdzie Trasa Słowackiego będzie się łączyć z Trasą Sucharskiego. Szerokość rzeki w tym miejscu wynosi 160 m. Drążenie tunelu rozpoczęto 3 czerwca b.r. To zadanie inwestycyjne w materiałach budżetu jest określone jako "połączenie Portu lotniczego z Portem Morskim Gdańsk. W oficjalnych materiałach jest podany  cel projektu: Wzrost konkurencyjności portu morskiego w Gdańsku.


- Realizacja inwestycji ma niezwykle duże znaczenie dla poprawy warunków ruchu w Gdańsku i dalszego rozwoju miasta. Ma na celu usprawnienie połączenia Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - czytamy w materiałach Gdańskich Inwestycji Komunalnych. Tunel pod Martwą Wisłą to bowiem część Trasy Słowackiego, która ma połączyć Port lotniczy im. Wałęsy w Rębiechowie z gdańskim portem - od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego. Jej budowa wraz z tunelowym odcinkiem pochłonie, jak zaplanowano, 1,420 mld zł. 1,154 mld zł pochodzi z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności. Na resztę kosztów przebicia tunelu pod Martwą Wisłą, łączącego dwie części portu, kasę wykłada Gdańsk.


Gmina Miasta Gdańska  ma w Morskim Porcie Gdańsk skromne 2,16 proc. udziałów. 88,92 proc. należy do Skarbu Państwa.  Pozostałe 8,92 proc. akcji to udziały pracownicze.


Kosztorys wydrążenia całego tunelowego odcinka wraz z węzłem drogowym Marynarki Polskiej opiewa na 885,5 mln zł.  I to nie jest koszt ostateczny. Dofinansowanie UE to 752,3 mln zł.
- Nie ma innych niż Unia Europejska i Miasto Gdańsk podmiotów partycypujących w kosztach budowy Trasy Słowackiego – poinformowała nas Magdalena Kuczyńska, z Kancelarii prezydenta Gdańska. 


Pozostałe co najmniej 133 mln zł wykłada miejska kasa. Czyżby Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA nie partycypował w budowie tunelu pod Martwą Wisłą?
- Nie partycypuje, ale będzie beneficjentem tej inwestycji – przyznaje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG SA.


A jak to się robi w Gdyni? Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przyjął założenia dotyczące zaangażowania się w ważne dla portu inwestycje. Budowa Trasy Kwiatkowskiego - połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych i międzynarodowych, realizowana była ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) oraz gminy Gdynia. Ale już rozbudowa ul. Janka Wiśniewskiego (realizacja inwestycji pozwoliła na wyprowadzenie ruchu z Portu Wschodniego na Estakadę Kwiatkowskiego) kosztem 72 mln zł była finansowana ze środków Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. i z funduszy UE.
- ZMPG SA sfinansował wkład krajowy rozbudowy ul. Janka Wiśniewskiego w kwocie 17 mln zł - informuje Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu i dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem gdyńskiego portu. 


Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, to gigantyczne przedsięwzięcie. Zostaną wybudowane dwa równoległe tunele z jezdniami dwupasmowymi. Trasa Słowackiego posiada status drogi wojewódzkiej nr 472. Oznacza to, że wydatki związane z utrzymaniem i inwestycjami jej dotyczącymi to obowiązek samorządu woj. pomorskiego. Inwestycja ta nie generuje dochodów  budżetu Gdańska. Spłata zaciąganych kredytów na jej finansowanie będzie zatem pochodzić z bieżących dochodów - kosztem ograniczenia wydatków na zdania własne Miasta.
ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież