Mecenas Płażyński pozwał Jeronimo Martins Polska w imieniu zwolnionej ... » W imieniu gdańszczanki zwolnionej dyscyplinarnie przez spółkę Jeronimo Martins Polska pozew do Sądu ... PiS odsłania karty w wyborach do europarlamentu » Prawo i Sprawiedliwość przedstawiło kolejne nazwiska na swych listach wyborczych do europarlamentu.Â... Dama z bursztynem za 18 450 zł » Kancelaria prezydenta zapłaciła za nowe insygnia władzy prezydent Aleksandry Dulkiewicz 18 450 zł. Z... Magdalena Adamowicz rozpoczyna listem swoją kampanię wyborczą » Magdalena Adamowicz w ciągu dwóch miesięcy jakie minęły od tragicznej śmierci jej męża wyrosła na wa... Tadeusz Cymański: Urna prawdę nam powie » Z posłem Tadeuszem Cymańskim (Solidarna Polska), europosłem w latach 2009-2014 rozmawia Artur S. Gór... 979 kandydatów do Rad Dzielnic » 24 marca zostaną wybrane Rad Dzielnic na lata 2019-2023 w 34 dzielnicach Gdańska. Do Miejskiej Komi... 25. Targi Akademia » W ramach Święta Uniwersytetu Gdańskiego odbyły się Targi AKADEMIA oraz DNI OTWARTE Uczelni.Targi AKA... Więcej pieniędzy na Pomorzu na endoprotezy i psychiatrię » Dodatkowe prawie 10 milionów złotych pomorski NFZ przeznaczy na wszczepianie endoprotez stawów biodr... Lotos nagrodził pracownice stacji paliw, które uratowały niemowlę » Pracownice stacji paliw Lotos, które uratowały niemowlę, zostały nagrodzone przez władze spółki. Pan... Święto Uniwersytetu Gdańskiego – otwarcie roku jubileuszowego 50-lecia... » 20 marca 2020 roku minie 50 lat od powstania Uniwersytetu Gdańskiego. Dziś to największa uczelnia w ...
Reklama
Teresa Wulnikowska: Przymorze wzdłuż Kołobrzeskiej
wtorek, 19 marca 2019 13:46
Teresa Wulnikowska: Przymorze wzdłuż Kołobrzeskiej
Rozmowa z Teresą Wulnikowską, jedyną kandydatką SLD do rad dzielni ...
Trefl zawiódł w ostatnim meczu rundy zasadniczej
sobota, 23 marca 2019 22:18
Trefl zawiódł w ostatnim meczu rundy zasadniczej
Dużą niespodzianką zakończył się ostatni mecz rundy zasadniczej ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Halina Bajońska
poniedziałek, 18 marca 2019 16:34
Halina Bajońska
Należy do malarek, które jeszcze do dziś pojawiają się we wspomni ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
wtorek, 15 stycznia 2019 17:44
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
9 marca w Gdańsku Sali Koncertowej NOT, ul. Rajska 6, odbędzie się ...
Rumia miastem sportu. Plebiscyt na sportowców, trenerów i działaczy 25-lecia
niedziela, 24 lutego 2019 16:54
Rumia miastem sportu. Plebiscyt na sportowców, trenerów i działaczy 25-lecia
Gala Sportu w Hali widowiskowo-sportowej MOSiR Rumia 22 lutego br., po ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Miasto dźwiga tunel za dwa procent udziałów

Ocena użytkowników: / 8
SłabyŚwietny 
piątek, 19 lipca 2013 16:13

Gdańsk angażuje 133 miliony złotych w inwestycję, która służyć ma głównie Morskiemu Portowi Gdańsk, przedsiębiorstwu, w którym miejskie udziały stanowią... 2 procent. Skarb Państwa jest głównym udziałowcem portu, ale to Gdańsk dźwiga ciężar inwestycji. Zarząd portu, ani minister finansów, ani minister gospodarki morskiej i budownictwa nie wysupłali na inwestycję złotówki. Przewodniczącym Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

 

Portowym przeładunkom dużo bardziej przyda się nowoczesna kolejowa bocznica do załadunku kontenerów niż most wantowy i tunel pod Wisłą.
W dobie tzw. wolnego rynku i unijnego dofinansowania – samorządy zadłużają się by zrealizować inwestycje. Jeszcze nie jesteśmy płatnikami netto do unijnej kasy (płatnicy netto to kraje, które wpłacają do unijnego budżetu więcej, niż z niego dostają). Z czasem przyjdzie  spłacić długi.   
Pomniki władzy jak Europejskie Centrum Solidarności, Teatr Szekspirowski, gigantyczny stadion PGE Arena imponują rozmachem. Do tej listy dołączył Tunel pod Martwą Wisłą – drogowa przeprawa pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku. 


Tunel jest elementem budowanej Trasy Słowackiego. Połączy zachodnią część miasta z Wyspą Portową, gdzie Trasa Słowackiego będzie się łączyć z Trasą Sucharskiego. Szerokość rzeki w tym miejscu wynosi 160 m. Drążenie tunelu rozpoczęto 3 czerwca b.r. To zadanie inwestycyjne w materiałach budżetu jest określone jako "połączenie Portu lotniczego z Portem Morskim Gdańsk. W oficjalnych materiałach jest podany  cel projektu: Wzrost konkurencyjności portu morskiego w Gdańsku.


- Realizacja inwestycji ma niezwykle duże znaczenie dla poprawy warunków ruchu w Gdańsku i dalszego rozwoju miasta. Ma na celu usprawnienie połączenia Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - czytamy w materiałach Gdańskich Inwestycji Komunalnych. Tunel pod Martwą Wisłą to bowiem część Trasy Słowackiego, która ma połączyć Port lotniczy im. Wałęsy w Rębiechowie z gdańskim portem - od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego. Jej budowa wraz z tunelowym odcinkiem pochłonie, jak zaplanowano, 1,420 mld zł. 1,154 mld zł pochodzi z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności. Na resztę kosztów przebicia tunelu pod Martwą Wisłą, łączącego dwie części portu, kasę wykłada Gdańsk.


Gmina Miasta Gdańska  ma w Morskim Porcie Gdańsk skromne 2,16 proc. udziałów. 88,92 proc. należy do Skarbu Państwa.  Pozostałe 8,92 proc. akcji to udziały pracownicze.


Kosztorys wydrążenia całego tunelowego odcinka wraz z węzłem drogowym Marynarki Polskiej opiewa na 885,5 mln zł.  I to nie jest koszt ostateczny. Dofinansowanie UE to 752,3 mln zł.
- Nie ma innych niż Unia Europejska i Miasto Gdańsk podmiotów partycypujących w kosztach budowy Trasy Słowackiego – poinformowała nas Magdalena Kuczyńska, z Kancelarii prezydenta Gdańska. 


Pozostałe co najmniej 133 mln zł wykłada miejska kasa. Czyżby Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA nie partycypował w budowie tunelu pod Martwą Wisłą?
- Nie partycypuje, ale będzie beneficjentem tej inwestycji – przyznaje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG SA.


A jak to się robi w Gdyni? Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przyjął założenia dotyczące zaangażowania się w ważne dla portu inwestycje. Budowa Trasy Kwiatkowskiego - połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych i międzynarodowych, realizowana była ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) oraz gminy Gdynia. Ale już rozbudowa ul. Janka Wiśniewskiego (realizacja inwestycji pozwoliła na wyprowadzenie ruchu z Portu Wschodniego na Estakadę Kwiatkowskiego) kosztem 72 mln zł była finansowana ze środków Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. i z funduszy UE.
- ZMPG SA sfinansował wkład krajowy rozbudowy ul. Janka Wiśniewskiego w kwocie 17 mln zł - informuje Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu i dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem gdyńskiego portu. 


Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, to gigantyczne przedsięwzięcie. Zostaną wybudowane dwa równoległe tunele z jezdniami dwupasmowymi. Trasa Słowackiego posiada status drogi wojewódzkiej nr 472. Oznacza to, że wydatki związane z utrzymaniem i inwestycjami jej dotyczącymi to obowiązek samorządu woj. pomorskiego. Inwestycja ta nie generuje dochodów  budżetu Gdańska. Spłata zaciąganych kredytów na jej finansowanie będzie zatem pochodzić z bieżących dochodów - kosztem ograniczenia wydatków na zdania własne Miasta.
ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież