Wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powstanie trasa rowerowa. Trudno znaleźć sympatyków dla tego projektu wśród mieszkańców a nawet i samych rowerzystów, którzy w sposób umiarkowany podchodzą do tego projektu.
Specyfiką tego przedsięwzięcia jest wyznaczenie jednokierunkowych pasów rowerowych po obu stronach ulicy, które byłyby częścią jezdni. Miejsca postojowe dla samochodów powstaną pomiędzy jezdnią i chodnikami. Przebudowana zostanie także sygnalizacja świetlna. Dodatkowo na skrzyżowaniach wyznaczone będą śluzy rowerowe.
Ten ostatni element projektu chwali Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
- Śluzy rowerowe zwiększą bezpieczeństwo rowerzystów - mówi Jackowski. - Odnośnie całego projektu nasze stanowisko jest umiarkowane. Wolelibyśmy, żeby powstała ścieżka rowerowa, ale jej wybudowanie to koszt ok. 2-3 mln zł. Pasy rowerowe to zdecydowanie mniejszy wydatek. Kilka lat temu miała postać taka droga wzdłuż Uniwersytetu Gdańskiego. Uczelnia nawet przekazała część własnych terenów na ten cel, ale zabrakło funduszy.
Ruch rowerowy wzrośnie
Budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego została zaaprobowana przez Radę Miasta Gdańska już w 2006 r. Ostatecznie zadanie to znalazło się jednak w projekcie „Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007–2013”, który uzyskał dofinansowanie unijne i jest obecnie realizowany. Urzędnicy uważają, że jest potrzeba wytyczenia tej trasy. Rozbudowuje się kampus uniwersytecki, według planów mają tam powstać parkingi rowerowe na 7 tys. miejsc. Przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (z przystankiem Strzyża) również zaprojektowano parking rowerowy na 75 miejsc.
Mieszkańcy dziwią się jednak tej inwestycji.
- Ruch rowerowy od ul. Obrońców Westerplatte do ul. Bażyńskiego jest niewielki. Pewnie dlatego, że 200 m dalej wzdłuż al. Grunwaldzkiej jest ścieżka rowerowa – mówi Tomasz Strug, przewodniczący zarządu osiedla Oliwa.
Co 14 sekund?
– Przy obecnej skali ruchu rowerowego (353 rowery/h w godzinach szczytu) droga ta nie spełnia norm technicznych w zakresie szerokości – zapewniał podczas spotkania z mieszkańcami Remigiusz Kitliński, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej.
W podawane statystyki przez oficera rowerowego trudno uwierzyć.
– Policzyłem, że co 14 sekund musiałby przejeżdżać tamtędy rowerzysta – mówi z przekąsem Tomasz Strug. – Miasto chce w ten sposób poprawić statystyki. Tanim kosztem będzie miało 6 km drogi rowerowej
Remontu nie będzie
Całe przedsięwzięcie kosztować będzie ok. 800 tys. zł. Pasy rowerowe na jezdni zostaną pomalowane. Najwięcej wydatków pochłonie instalacja sygnalizacji świetlnej i budowa zatoczek parkingowych. W ramach tej inwestycji nieplanowany jest remont nawierzchni ulicy.
– Nasi mieszkańcy chcą ścieżki rowerowej w pasie zieleni, ponieważ stan nawierzchni jest bardzo zły, są dziury, koleiny... Czy musi dojść do tragedii, żeby ktoś jednak stwierdził, że to nie jest dobry pomysł? Samochód mi podskakuje kiedy tamtędy jadę, a co dopiero rower... Jestem mamą dwójki dzieci, nie czułabym się bezpiecznie, gdyby moje dzieci jeździły tą drogą – stwierdza Beata Łopatniuk, Przewodnicząca Zarządu Osiedla VII Dwór.
Gdzie zaparkować auto?
Problem bezpieczeństwa na drodze powtarza się w rozmowach z mieszkańcami, tak jak i brak miejsc parkingowych. Do tej pory kierowcy parkowali swoje auta pod domami, wyznaczenie pasów drogowych na jezdni – znacznie im to uniemożliwi. W ramach realizowanego projektu zlikwidowane zostaną zieleńce.
– Zatoczki parkingowe mają powstać w sąsiedztwie starych drzew, szkoda też trawników, które są po prostu fajne. Ten projekt to wyrzucenie pieniędzy – mówi Strug.
Rady osiedli mają głos
Rady Osiedli Osowa i Oliwy mają inną koncepcję na wydanie pieniędzy podatników.
– Przyjęliśmy uchwałę o przekazaniu tych środków na dokończenie ścieżki rowerowej w ul. Spacerowej – mówi Maciej Przybylski, Przewodniczący Zarządu Rady Osiedla Osowa. – Jest to tak obciążona ulica, że poruszający się nią rowerzyści są zagrożeniem i sami stanowią zagrożenie dla innych pojazdów.
Zarząd osiedla Oliwa również podpisuje się pod tym apelem.
– Kiedy jadę rowerem ul. Spacerową to czuję się tak, jakbym grał w rosyjską ruletkę. Czy trafi mnie tir? Czy mi się tym razem uda... – dodaje Tomasz Strug.
Kinga Świątek
Inne artykuły związane z:
- 20/10/2012 16:11 - Jesienna edycja Trójmiejskich Targów Mieszkaniowych ERGO Arena - GALERIA
- 20/10/2012 15:26 - Wiceprezydent Lisicki... bierze
- 19/10/2012 14:43 - Jawna komórka prezydenta
- 19/10/2012 08:50 - Sezon zimowy 2012/2013 w Gdańsku rozpoczęty!
- 19/10/2012 08:42 - Konferencja i targi dla seniorów
- 18/10/2012 21:39 - Ruszyły konsulatcje nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gdańsku
- 18/10/2012 20:06 - Siostry Radwańskie napędzają modę na tenisa
- 18/10/2012 19:58 - Klinika onkologiczna na prawach fundacji
- 18/10/2012 19:53 - Piątkowe wieczory z jogą
- 18/10/2012 13:49 - Oleksy: Uwolnić Matkę Boską z klapy marynarki Wałęsy